Voor een goede werking van hydraulische systemen op vrachtwagens is de juiste druk op het juiste moment noodzakelijk. Daarvoor worden hydraulische ventielen ingeschakeld. Een verdeelschuif zorgt ervoor dat de olie de goede kant op stroomt. Het is essentieel om het juiste type ventiel voor de beoogde functie te installeren. De vereiste afmetingen worden bepaald door de maximale systeemdruk en de maximale doorstroming van het hydraulische systeem door het ventiel.
Welke soorten hydraulische ventielen zijn er?
Hydraulische ventielen worden ook regelmatig ‘kleppen’ genoemd. Omdat in de hydrauliek vloeistoffen vaak onder heel hoge druk worden gebruikt, moeten deze ventielen ook tegen een enorme druk bestand zijn. Doordat de werkingsomstandigheden sterk kunnen verschillen, bestaan er ook ontelbaar veel verschillende soorten in uiteenlopende groottes en conform verschillende internationale normen. Ook de bevestigingsmethode kan variëren: in de leidingen, met een schroefdraad, op een onderplaat of met een flens. Doorgaans worden hydraulische ventielen opgedeeld in drie categorieën.
Hydraulische stuurventielen
Hydraulische stuurventielen worden ook wel directional control valves of DCV’s genoemd. Zoals de benaming al aangeeft, sturen ze de aangevoerde oliestroom in een bepaalde richting. Een spoel binnenin laat de oliestroom door of houdt ze net tegen.
Drukbegrenzingsventielen
Drukbegrenzingsventielen, veiligheidsventielen of overdrukventielen zijn veiligheidsmechanismen in hydraulische systemen die ervoor zorgen dat de druk niet te hoog wordt. De maximale druk kan u zelf instellen. Als de maximale druk wordt bereikt, drukt de kogel tegen de veer en wordt de olie naar een tank afgevoerd.
Stroomregelventielen
Deze ventielen regelen de oliestroom (in l/min) afhankelijk van wat u instelt. Ze houden daarbij geen rekening met de werkdruk en de hoeveelheid toegevoerde olie. De overschot aan olie wordt afgevoerd naar de tank.
Andere hydraulische ventielen
Onze kipventielen zijn pneumatisch of elektrisch gestuurd. Deze ventielen werden speciaal voor kippers ontworpen, volledig met geïntegreerd terugslagventiel en instelbaar drukbegrenzingsventiel. Ze kunnen op het chassis of rechtstreeks op de tank gemonteerd worden. Deze ventielen zijn perfect compatibel met de N FORCE-cabinebediening uit ons gamma. Dankzij de vervaardiging uit gietijzer kunnen enkele modellen een druk tot 400 bar aan.